Δευτέρα 3 Οκτωβρίου 2011

ΕΚΘΕΣΗ Γ ΛΥΚΕΙΟΥ


ΔΙΚΑΙΟ-ΠΟΙΝΗ-ΘΑΝΑΤΙΚΗ ΠΟΙΝΗ

ΔΙΚΑΙΟ
Ορισμός:
·         δίκαιο ονομάζεται το σύνολο των υποχρεωτικών κανόνων που ρυθμίζουν τις σχέσεις των μελών μιας κοινωνίας
·         Νόμοι ονομάζονται οι γραπτοί κανόνες δικαίου που ρυθμίζουν τις σχέσεις μεταξύ των πολιτών
ΜΟΡΦΕΣ ΔΙΚΑΙΟΥ
·         ΦΥΣΙΚΟ: απορρέει από τους φυσικούς νόμους και κανόνες και αναφέρεται στις βιολογικές ανάγκες του ανθρώπου
·         ΕΘΙΜΙΚΟ Ή ΗΘΙΚΟ: πηγάζει από την ηθική συνείδηση του ανθρώπου και κληροδοτείται από γενιά σε γενιά
·         ΘΕΤΟ Ή ΣΥΜΒΑΤΙΚΟ: περιέχει το σύνολο των γραπτών διατάξεων που θεσπίζει κάθε οργανωμένη κοινωνία

Σημασία των δίκαιων νόμων
·         Εξασφαλίζουν την ομαλή λειτουργία και συμβάλλουν στην πρόοδο της κοινωνίας
·         Καταπολεμούν το άδικο, ξεριζώνουν την αυθαιρεσία, προστατεύουν τα δικαιώματα των αδυνάτων
·         Διαπαιδαγωγούν τον πολίτη, ώστε να συνειδητοποιήσει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του και να ενεργεί με γνώμονα το καλό
Συνέπειες από την καταπάτηση κανόνων δικαίου
·         Επικρατεί το δίκαιο της πυγμής, κυριαρχεί ασυδοσία και αυξάνονται η βία και η εγκληματικότητα
·         Οξύνονται τα προβλήματα, οι ταραχές και οι συγκρούσεις ατο εσωτερικό της κοινωνίας
·         Επέρχεται οικονομική στασιμότητα και πνευματικός μαρασμός

ΠΟΙΝΗ
Ορισμός:
Ποινή είναι η τιμωρία που επιβάλλεται στο άτομο που υπέπεσε σε κάποια παράβαση ή διέπραξε ένα αδίκημα
Σκοπός επιβολής της ποινής
·         Αποκατάσταση έννομης τάξης και προστασία κοινωνίας
·         Επανόρθωση βλάβης που προξένησε ο παραβάτης
·         Εκφοβισμός και παραδειγματισμός των άλλων, ώστε να μην προβαίνουν σε παραβατικές πράξεις
·         Σωφρονισμός του δράστη και ηθική αναμόρφωση του χαρακτήρα του ώστε να επανενταχθεί ομαλά στην κοινωνία
·         Εμπέδωση πνεύματος εμπιστοσύνης προς την πολιτεία και επικράτηση κλίματος ασφάλειας και σιγουριάς
Επιβολή αυστηρών ποινών στους μαθητές
Σε αντίθεση με παλιότερες εποχές, κατά τις οποίες η αυστηρή ποινή θεωρούνταν αποτελεσματικό μέσο διαπαιδαγώγησης των νέων στις μέρες μας απορρίπτεται κατηγορηματικά γιατί:
·         Διαταράσσει τις στενές σχέσεις μεταξύ δασκάλων και μαθητών και κλονίζει το κλίμα εμπιστοσύνης και συνεργασίας
·         Δεν πετυχαίνει το σκοπό της συμμόρφωσης, αφού στηρίζεται στην απειλή και το φόβο
·         Αποτελεί αρνητικό πρότυπο που συχνά οδηγεί το νέο στην υιοθέτηση βίαιων μορφών συμπεριφοράς
·         Αναιρεί την παιδαγωγική αποστολή του σχολείου, που είναι η ηθική διάπλαση διαμέσου της πειθούς, του διαλόγου και της νουθεσίας





ΘΑΝΑΤΙΚΗ ΠΟΙΝΗ
Επιχειρήματα κατά της θανατικής ποινής
1.      Η θανατική ποινή δεν ταιριάζει σε μια σύγχρονη κοινωνία γιατί:
·         Αντίκειται στο πνεύμα του σύγχρονου ποινικού διακίου που έχει χαρακτήρα κοινωνικό και στοχεύει στο σωφρονισμό του δράστη και στον παραδειγματισμό των άλλων. Έχει εκδικητικό χαρακτήρα και στοχεύει στην εξόντωση του παραβάτη
·         Στατιστικά αμφισβητείται η αποτελεσματικότητά της. Όπου εφαρμόζεται δεν έχει εξαλείψει ή έστω περιορίσει σημαντικά την εγκληματικότητα
·         Ακυρώνει την αξία της ανθρώπινης ζωής, η οποία αποτελεί πρώτιστη αρχή των σύγχρονων κοινωνιών

2.      Η θανατική ποινή δεν αρμόζει σε δημοκρατική κοινωνία γιατί:
·         Είναι αντισυνταγματική, εφόσον στερεί το δικαίωμα στη ζωή και υποβαθμίζει την αξία του ανθρώπου, στοιχεία που προστατεύονται από κάθε δημοκρατικό Σύνταγμα
·         Αποτελεί επίδειξη δύναμης και αυταρχισμού από την κρατική εξουσία και μέσο εκφοβισμού του πολίτη. Τα δημοκρατικά καθεστώτα δε χρειάζονται τρομοκρατημένους πολίτες, αλλά επιδιώκουν το διάλογο και τη συναίνεση του πολίτη
·         Καταργεί το δικαίωμα στη μεταμέλεια, ακυρώνει το σκοπό του σωφρονισμού και καθιερώνει το δόγμα «οφθαλμός αντί οφθαλμού»
·         Το ενδεχόμενο δικαστικής πλάνης καθιστά ανεπίτρεπτη την εφαρμογή της

Επιχειρήματα υπέρ της θανατικής ποινής
·         Αποκαθιστά την ηθική τάξη, ικανοποιώντας το περί δικαίου αίσθημα των πολιτών και δικαιώνοντας τους οικείους του θύματος
·         Επιβάλλεται μόνο στα πιο αποτρόπαια και ειδεχθή εγκλήματα
·         Λειτουργεί παραδειγματικά και αποτρεπτικά για τους άλλους, αποθαρρύνοντας την τέλεση παρόμοιων αποτρόπαιων ενεργειών
·         Ισχυροποιεί το κύρος του θεσμού της δικαιοσύνης στη συνείδηση του πολίτη, ο οποίος αισθάνεται ασφαλής και προστατεύεται από το κράτος. Έτσι ο πολίτης μαθαίνει να σέβεται και να τηρεί τους νόμους
ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΘΕΣΗ
Η νηφάλια προσέγγιση του θέματος οδηγεί  στην ευρύτερα εδραιωμένη, σήμερα, αντίληψη ότι η θανατική ποινή πρέπει να καταργηθεί. Εκτός των επιχειρημάτων (ηθικών, κοινωνικών, δικαστικών) πρέπει να τονιστεί ότι:
1.      Η επιβολή της θανατικής ποινής δεν υλοποιεί πνεύμα ισονομίας. Επιβάλλεται, συνήθως σε εγκληματίες από:
·         Ασθενέστερα κοινωνικο-οικονομικά στρώματα
·         Περιθωριακές ομάδες
·         Μετανάστες ή μειονότητες
Σπάνια έχει επιβληθεί σε άτομα θεωρούμενα κοινωνικά επιφανή

2.      Το ζητούμενο είναι η αναμόρφωση του σωφρονιστικού συστήματος, ο εκσυγχρονισμός και η εξυγίανση των φορέων του
3.      Η πολιτεία οφείλει να δώσει έμφαση στη διαμόρφωση κοινωνικών συνθηκών που θα προλαμβάνουν την εκδήλωση εγκληματικής συμπεριφοράς
4.      Για τα στυγερά, ιδιαζόντως ειδεχθή εγκλήματα, η ισόβια κάθειρξη, στην πλήρη υλοποίησή της επαρκεί. Η επιβολή της θανατικής ποινής σε περιπτώσεις αποδεδειγμένης εμπορίας ναρκωτικών μπορεί να αποτελέσει, κατά την άποψη ορισμένων, αντικείμενο εύλογου προβληματισμού