Πέμπτη 30 Απριλίου 2015

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ ΚΑΙ ΓΥΝΑΙΚΑ

Η άνιση μάχη με το μπικίνι
Κάθε άνοιξη οι γυναίκες πολεμούν τις ατέλειές τους
Αποτέλεσμα εικόνας για διαφημιση και γυναικα

 «Αν το σώμα μου είναι έτοιμο για την παραλία; Διαφημιστές, δεν σας πέφτει λόγος». Η αρθρογράφος Ρίανον Λούσι Κόσλετ πνέει μένεα στον βρετανικό «Guardian». Διότι τις τελευταίες εβδομάδες ο υπόγειος του Λονδίνου έχει γεμίσει τεράστιες διαφημιστικές πινακίδες εταιρείας με συμπληρώματα διατροφής για αδυνάτισμα, όπου κυριαρχεί το εκκωφαντικό εαρινό ερώτημα: «Are you beach body ready?» («Είσαι έτοιμη για την παραλία»;). Και φυσικά δίπλα ένα μοντέλο με κίτρινο μπικίνι (με τις διαστάσεις και τις αναλογίες της «Wonder Woman» της DC Comics) σού υπενθυμίζει ότι ξεκίνησε και επίσημα «αυτός ο κουραστικά προβλέψιμος κύκλος του σχετιζόμενου - με την ετοιμότητα του γυναικείου σώματος να φορέσει μαγιό - κυνισμού». Διότι είναι σχεδόν βέβαιο. Το κορίτσι με το κίτρινο μπικίνι δεν θα προκαλέσει τον εκτροχιασμό των συρμών του λονδρέζικου μετρό. Θα εκτροχιάσει όμως σίγουρα την αυτοεικόνα εκατομμυρίων γυναικών που θα το αντικρίσουν ενώ περιμένουν το πρωί στην αποβάθρα ή μέσα από το βαγόνι, το απόγευμα καθώς γυρνούν κατάκοπες από τη δουλειά, με τη μάσκαρα μισοσβησμένη, το παντελόνι να σφίγγει στην κοιλιά και την αυτοεκτίμηση στα τάρταρα.
Ναι, αναμφίβολα (οι διαφημιστές το γνωρίζουν καλά) ο Απρίλιος είναι ο πιο σκληρός μήνας για τις γυναίκες. Γυμναστική μέχρις εσχάτων (είναι η εποχή που τα γυμναστήρια γεμίζουν ασφυκτικά για να αδειάσουν πάλι στις αρχές Ιουνίου), κάψουλες και κρέμες για απώλεια πόντων, soft πορνό σποτάκια παγωτών με χωνάκια που γλείφονται και ξαναγλείφονται από κορίτσια με αψεγάδιαστους γλουτούς κ.ο.κ. Ακόμη και οι χολιγουντιανές σταρ καταφεύγουν τέτοια εποχή σε «bikini boot camps» στα βουνά της Σάντα Μόνικα, ήτοι λουσάτα μαζοχιστικά άσραμ όπου η ημέρα ξεκινάει στις 6 π.μ. με γιόγκα και φαγόπυρο. Υπάρχουν βέβαια και οι ευαισθητοποιημένες καμπάνιες γυναικείας «ενδυνάμωσης». Ενδεικτικό, για παράδειγμα, το πρόσφατο κοινωνικό πείραμα «Choose Beautiful» της Dove, όπου γυναίκες σε πέντε διαφορετικές πόλεις του πλανήτη κλήθηκαν να μπουν σε ένα κτίριο με δύο πόρτες. Η μία γράφει «Oμορφη», η άλλη «Μέτρια». Τα αποτελέσματα του πειράματος (με τις γυναίκες στην πλειονότητά τους να επιλέγουν τη δεύτερη πύλη) επιβεβαίωσαν ότι το συντριπτικό 96% των γυναικών υποτιμούν την εμφάνισή τους. Κάποιοι επικροτούν τέτοιες καλών προθέσεων προσπάθειες, άλλοι επιτίθενται στις «πατερναλιστικές καμπάνιες των πολυεθνικών» που απλώς υπενθυμίζουν το έλλειμμα αυτοπεποίθησης των γυναικών.
Οι ειδικοί συμφωνούν ότι τα πράγματα είναι πολύ πιο επώδυνα σήμερα που τα κορίτσια σεξουαλικοποιούνται πρόωρα (και μέχρι να φτάσουν στην ηλικία των 12 έχουν εκτεθεί σε 77.500 διαφημίσεις). Αναμφίβολα, στην εποχή των social media εκείνο το «ύστερα από τρία λεπτά ξεφυλλίσματος ενός περιοδικού μόδας, ένα 70% των γυναικών νιώθει κατάθλιψη, ενοχή και ντροπή» ακούγεται passé. Το Facebook και οι λοιπές πλατφόρμες «κοινωνικής αντιπαραβολής» εμφανίζονται απείρως πιο διαβρωτικές. Ειδικά για τα νεαρά κορίτσια είναι κάτι σαν μαυσωλείο της αυτοεικόνας τους. Για να αντιληφθεί κανείς τα μεγέθη φτάνει να σκεφτεί ότι στο Facebook ποστάρονται 350 εκατομμύρια φωτογραφίες κάθε μέρα (υπενθυμίζω, οι περισσότερες υποβληθείσες σε ένα ανερυθρίαστο, ευγονικό ρετούς). Σε μελέτη που δημοσιεύτηκε μόλις προ ημερών στη φεμινιστική επιθεώρηση «Psychology of Women Quarterly», ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Νέας Νότιας Ουαλίας στην Αυστραλία και του Πανεπιστημίου της Δυτικής Αγγλίας κατέδειξαν ότι νέες γυναίκες που είναι βαριές χρήστριες του Facebook έχουν πολύ περισσότερες πιθανότητες να συγκρίνουν εμμονικά την εμφάνισή τους με αυτή άλλων γυναικών. Επίσης, σύμφωνα με την ίδια έρευνα, εμφανίζουν πολύ μεγαλύτερη ροπή προς την «αυτο-αντικειμενικοποίηση», ήτοι «το να βλέπουν τον εαυτό τους από την οπτική γωνία του παρατηρητή και ως εκ τούτου να αντιμετωπίζουν το σώμα τους σαν αντικείμενο προσέλκυσης βλεμμάτων».
Μια 40χρονη φίλη μου μιλούσε τις προάλλες για τη μάχη που δίνει - από έφηβη ακόμη - με δύο-τρία παραπανίσια κιλά. «Εχω βαρεθεί πια να βλέπω μόνο τις ατέλειές μου. Τέρμα πλέον». Παρά την αποφασιστικότητά της, η ίδια γνωρίζει καλά ότι η μάχη είναι άνιση. Γιατί στην επόμενη γωνία την περιμένει το κορίτσι με το κίτρινο μπικίνι.

* Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 26 Απριλίου 2015

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
Α. Να αποδοθεί περιληπτικά το περιεχόμενο του κειμένου (100-120 λέξεις)
Μονάδες 25
Β1. Να αναπτύξετε σε μία παράγραφο 100-120 λέξεων το περιεχόμενο της φράσης που ακολουθεί: «Αναμφίβολα, στην εποχή των social media εκείνο το «ύστερα από τρία λεπτά ξεφυλλίσματος ενός περιοδικού μόδας, ένα 70% των γυναικών νιώθει κατάθλιψη, ενοχή και ντροπή» ακούγεται passé»
Μονάδες 10
Β2. Να εντοπίσετε ποιους τρόπους πειθούς χρησιμοποιεί ο πομπός στην τρίτη παράγραφο του κειμένου
Μονάδες 7
Β3. α) Να γράψετε ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις:  εαρινό, εκτροχιάσει, αψεγάδιαστους, καμπάνιες,  επικροτούν .
Μονάδες 5
β) Να γράψετε ένα αντώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις: υπόγειος, προβλέψιμος, κατάκοπες, επιβεβαίωσαν, επώδυνα
Μονάδες 5
Β4 . να εντοπιστούν 3 χαρακτηριστικά του διαφημιστικού λόγου που υπάρχουν στο κείμενο.
Μονάδες 8
Γ. στις σύγχρονες  καταναλωτικές κοινωνίες η διαφήμιση αποτελεί βασικό παράγοντα εξέλιξης της οικονομίας και επιδρά καταλυτικά σε όλους ανεξαιρέτως τους τομείς της κοινωνικής ζωής. Μελετώντας τον μηχανισμό διακίνησης ιδεών και προβολής προτύπων, παρατηρούμε πως στοχεύει ιδιαίτερα στη γυναίκα καταναλωτή. Που αποδίδετε το φαινόμενο και πως θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί;
Μονάδες 40


Παρασκευή 24 Απριλίου 2015

θέμα Έκθεσης:"Μετανάστευση"

Το μεταναστευτικό πρόβλημα και η χώρα μας...
 
Τα προβλήματα που βιώνουμε στην εποχή μας αυξάνουν την αβεβαιότητα, που εκδηλώνεται με τα πρωτοφανή μεταναστευτικά ρεύματα. Η πατρίδα μας έχει μακρά ιστορία στην αναζήτηση της ελπίδας. Τώρα είναι η ίδια που προσφέρει ελπίδα. 

Η μετανάστευση, σε μεγάλο βαθμό, λειτούργησε θετικά για τη χώρα μας. Τόνωσε την ανταγωνιστικότητα, ξαναχτίστηκαν τα χωριά, βρήκαν βοήθεια οι αναξιοπαθούντες, απαλύνθηκε η γήρανση και ενσωματώθηκαν νέα στοιχεία στην κουλτούρα της. Η ποικιλότητα τροφοδοτούσε πάντοτε τη δημοκρατία. Ο μετανάστης, όμως, για να έχει τα ίδια δικαιώματα με τον Ἐλληνα πολίτη, πρέπει να γίνει πρώτα Έλληνας υπήκοος. Έτσι θα έχει δικαίωμα να συμμετέχει στη ζωή των θεσμών. Πρέπει να σημειωθεί ότι η έλλειψη μεταναστευτικής πολιτικής δεν δημιούργησε συνθήκες που να ευνοούν τη μετανάστευση στη χώρα μας ανθρώπινου δυναμικού με δεξιότητες και επιστημονική γνώση. Μόνο οι ανειδίκευτοι και οι απελπισμένοι κατέκλυσαν κάθε ελληνική γωνιά.
 

Οι δυνατότητες που έχουμε να εντάξουμε νέους πολίτες είναι λίαν περιορισμένες. Τα ανεξέλεγκτα κύματα μεταναστών που αποβιβάζονται αδιάκοπα στη χώρα μας έχουν δημιουργήσει τεράστια κοινωνικά προβλήματα, τόσο για τους ίδιους τους μετανάστες όσο και για τη χώρα μας. Τα νοσοκομεία, τα σχολεία, οι θέσεις εργασίας και η κοινωνική πρόνοια δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις νέες ανάγκες, με αποτέλεσμα τα πλεονεκτήματα της μετανάστευσης να χάνονται και να δίνουν τη θέση τους στο χάος! Όπως είναι εύλογο, οι πιο παραδαρμένοι από τους νεοεισερχόμενους στη χώρα μας, αδυνατώντας να εξασφαλίσουν τα προς το ζην, έχουν οδηγηθεί ή σύντομα θα οδηγηθούν στην παρανομία και στις αποκλίνουσες συμπεριφορές. Τα θύματά τους αθώοι πολίτες. Θα πρέπει να αναμένουμε από τους μετανάστες ομαδοποιήσεις, κλειστές κοινότητες, ξεχωριστές γειτονιές. Αν δεν έχουν εκδηλωθεί, δεν θα πάρει καιρός να γίνουμε μάρτυρες καταστάσεων όπως: αντίπαλες συμμορίες, έλεγχος δρόμων, παράνομο εμπόριο, ξεκαθαρίσματα λογαριασμών, βιαιοπραγίες... Μια χούφτα από απελπισμένους αρκεί να χαλάσει τη ζωή σε μια γειτονιά. Τα θύματά τους με τη σειρά τους θα θελήσουν να αντιδράσουν. Μια τέτοια κατάσταση θα οδηγήσει στην ανάγκη μεγαλύτερης αστυνόμευσης, δηλαδή σε μεγαλύτερη δημόσια δαπάνη, εκτροπή από τον σεβασμό του διαφορετικού και απαίτηση ιδιωτικών αστυνομιών. Οι πλούσιες συνοικίες θα βρουν τα μέσα να περιχαρακωθούν και να συντηρήσουν τις δημοτικές τους αστυνομίες ή τις ιδιωτικές επιχειρήσεις ασφάλειας. Το κύριο σώμα των πολιτών, όμως, δεν θα έχει τη δυνατότητα να απολαμβάνει την ήρεμη ζωή στην ίδια του την πατρίδα.
 Το πρόβλημα συνεχώς μεγεθύνεται με απρόβλεπτες συνέπειες. 

Η λύση του είναι δύσκολη και απαιτεί αντιμετώπιση με βάση: την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, τον σεβασμό του διαφορετικού, την ενίσχυση του αισθήματος ασφάλειας των πολιτών, τις δυνατότητες της οικονομίας, την προοπτική πολιτικής ένταξης όσων είναι απαραίτητοι στη χώρα μας και θεμελιώνουν τέτοιο δικαίωμα και την απαίτηση κοινής ευρωπαϊκής πολιτικής.
 

Οι πρώτες ενέργειες πρέπει να είναι: α) καταγραφή όλων των μεταναστών, β) προστασία όλων όσοι γεννήθηκαν στη χώρα μας, γ) πολιτική ένταξη εκείνων που έχουν μακρόχρονη και αξιόπιστη κοινωνική συμπεριφορά, δ) ευρωπαϊκή αποτροπή μεταναστευτικών ρευμάτων προς τη χώρα μας, ε) προώθηση προς άλλες ευρωπαϊκές χώρες του πλεονάζοντος όγκου μεταναστών, στ) προώθηση στις χώρες προέλευσης μετά από πρωτοβουλία της ΕΕ, ζ) λειτουργία σχολείων για καλλιέργεια κουλτούρας ένταξης και η) διαφύλαξη του κύρους της χώρας.
 

Τα μεταναστευτικά ρεύματα δημιουργούν την «κάτωθεν» παγκοσμιοποίηση που καθιστά την ανεκτικότητα του διαφορετικού σημαντική αξία. Είναι αλήθεια ότι πρέπει κανείς να αναζητά την αρμονία των αντιθέσεων, δηλαδή την ανεκτικότητα και να επιδιώκει τη διαχείριση της διαφωνίας, αλλά με ένα θυμωμένο πλήθος που δεν έχει ελπίδα οι κανόνες δεν ισχύουν και το χάος παραμονεύει. Τα προβλήματά του μας δοκιμάζουν και οι αντοχές μας είναι περιορισμένες... Η σημερινή πραγματικότητα έχει υπερβεί το μέτρο και θα οδηγήσει στην αναρχία και στην υποβάθμιση της κοινωνικής συνοχής. Ελπίδα μας, η τήρηση των κανόνων... και η κοινή στάση πολιτών και πολιτικής ηγεσίας.
 
Ηλεκτρονική Εφημερίδα «Το Βήμα», 24 Απριλίου 2015
πηγή:http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=278832

Ο κ. Χρ. Β. Μασσαλάς είναι Πρόεδρος ΔΕ Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας και του Συμβουλίου Ανώτατης Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης. 

ΘΕΜΑΤΑ
Α. Να συνταχθεί η περίληψη του κειμένου (100-120 λέξεις)
Μονάδες 25
Β1.  Η πατρίδα μας έχει μακρά ιστορία στην αναζήτηση της ελπίδας. Τώρα είναι η ίδια που προσφέρει ελπίδα. Με θεματική περίοδο την παραπάνω, να αναπτύξετε μια παράγραφο 80 -100 λέξεων
Μονάδες 1ο
Β2. Σε ποιο κειμενικό είδος ανήκει το κείμενο; Τεκμηριώστε την απάντησή σας.
Μονάδες 5
Β3. Με ποιόν τρόπο αναπτύσσεται η 2η παράγραφος;
Μονάδες 5
Β4. «Τα νοσοκομεία,……. τη θέση τους στο χάος!»: να αιτιολογηθεί η χρήση του θαυμαστικού από τον συντάκτη του κειμένου.
Μονάδες 5
Β5. Να δοθούν τα συνώνυμα των λέξεων: αβεβαιότητα, ενσωματώθηκαν, δεξιότητες, μεγεθύνεται, σημαντική
Μονάδες 10
Γ. σε ένα άρθρο στον τοπικό τύπο, πραγματεύεστε τα αίτια του μεταναστευτικού ρεύματος και αναφέρεστε στη συλλογική ευθύνη για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που ανακύπτουν από την είσοδό τους στη χώρα
Μονάδες 40